Biografija
Radi kao profesor na Filozofskom fakultetu u Beogradu na predmetima Razvojna psihologija i Evaluacija obrazovnih postignuća. U svom istraživačkom radu bavio se sledećim temama: kako deca i mladi razvijaju nove kompetencije kroz interakciju sa vršnjacima i sa odraslim; koje karakteristike učenika, nastavnika i škola utiču na obrazovna postignuća učenika; procena kvaliteta, pravednosti i efikasnosti obrazovnog sistema (nacionalna testiranja i sekundarne analize PISA rezultata); položaj dece iz romske zajednice u obrazovanju i kvalitet njihovog obrazovanja; školsko ocenjivanje; nastavnička uverenja i prakse i njihov uticaj na učenje učenika; motivacija za školsko učenje; anksioznost učenika u vezi sa učenjem matematike; značaj predškolskog obrazovanja za kasnija obrazovna postignuća učenika; analiza ulaganja u predškolsko obrazovanje itd.
Od 2001. do 2004. bio uključen u reformu obrazovanja u Srbiji za šta je 2004. dobio nagradu grada Beograda. Bio je član Veća za obrazovnu reformu, Nacionalnog foruma za obrazovanje za sve (UNESCO), i komisije za razvoj školskog programa. U periodu 2003-2004 bio je osnivač i direktor Centra za evaluaciju (sadašnji Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja).
Od 2001. godine radi i kao međunarodni konsultant za više međunarodnih organizacija: UNICEF, OEBS, Save the Children, Open Society Institute, European Commission i Svetska banka. Kao konsultant bio je angažovan je na projektima unapređivanja školskog ocenjivanja, razvoja eksternih ispita, razvoja nacionalnih testiranja, analizi efekata i razvoju obrazovne politike, razvoju nacionalnih kurikuluma. U poslednjih 10 godine intenzivno je angažovan na praćenju i unapređivanju pravednosti obrazovanja, a posebno na unapređivanju kvaliteta obrazovanja za romsku decu kao jednu od najosetljivih i najugroženijih grupa dece.
Istraživačko-razvojni projekti
- PISA 2003, 2006, 2009, 2012, od 2003. godine, član projektnog tima http://www.pisaserbia.org/
- Nacionalno testiranje učenika trećeg razreda osnovne škole, 2002-2004, rukovodilac tima
- Analiza ulaganja u predškolsko obrazovanje, 2011-2012, član projektnog tima
Bibliografija
Baucal, A. (2012). Ključne kompetencije mladih u Srbiji u PISA 2009 ogledalu. Beograd: Institut za psihologiju. https://www.researchgate.net/profile/Aleksandar_Baucal/publication/233823373_Kljune_kompetencije_mladih_u_Srbiji_u_PISA_2009_ogledalu/file/9fcfd50be7410a4682.pdf?origin=publication_detail
Baucal, A. (2006). Development of mathematical and language literacy among Roma students. Psihologija, 39(2), 207-227. https://www.researchgate.net/profile/Aleksandar_Baucal/publication/233822654_DEVELOPMENT_OF_MATHEMATICAL_AND_LANGUAGE_LITERACY_AMONG_ROMA_STUDENTS/file/79e4150be6c339326e.pdf?origin=publication_detail
Baucal, A. (2012). Uticaj socio-ekonomskog statusa učenika na obrazovna postignuća: direktni i indirektni uticaji. Primenjena psihologija, 5(1), str. 5-24 https://www.researchgate.net/profile/Aleksandar_Baucal/publication/233823406_UTICAJ_SOCIO-EKONOMSKOG_STATUSA_UENIKA_NA_OBRAZOVNA_POSTIGNUA_DIREKTNI_I_INDIREKTNI_UTICAJI/file/79e4150be75a632c7b.pdf?origin=publication_detail
Pavlović Babić, D. & Baucal, A. (2011). The Big Improvement in PISA 2009 Reading Achievements in Serbia: Improvement of the Quality of Education or Something Else? CEPS Journal. 1(3), 53-74. https://www.researchgate.net/profile/Aleksandar_Baucal/publication/233823412_The_Big_Improvement_in_PISA_2009_Reading_Achievements_in_Serbia_Improvement_of_the_Quality_of_Education_or_Something_Else/file/d912f50be761084576.pdf?origin=publication_detail
Vujić, S., Baronijan, H., & Baucal, A. (2012). Investing in Early Childhood Education in Serbia – Costing Models for Universal Coverage of Preschool Education (UNICEF Working papers). Belgrade: UNICEF. https://si3.rgstatic.net/publication/256838200_Investing_in_Early_Childhood_Education_in_Serbia__Costing_Models_for_Universal_Coverage_of_Preschool_Education_(UNICEF_Working_papers)_-_full_report/fulltexts/72e7e523d31e49eaa2.pdf/preview.png